fredag 21 november 2014

När katten är borta dansar råttan på bordet... / What happens in Helsinki stays in Helsinki!

Jaha, här har det hänt MASSOR sen sist! I söndags for jag ivägbrummande med klasskamrater och lärare till Helsingfors för studiebesök. Vi stannade i Tammerfors där vi sov på ett äckligt bordell-ish omenahotell. Blä! Nåja, efter en hastig frukost som bestod av choklad och bananer, for vi brummande vidare till Tavastehus, där vi var till ett öppet fängelse samt en lågtröskelorganisation för personer som hamnat i dåligt sällskap, typ. Riktigt intressant fastän allt gick på finska och jag bara förstod en bråkdel, haha.
Sen på måndag kväll for vi till Helsingfors och hann gå på stan en stund - och jag fick besöka min absoluta favoritbutik Tiger! Jag var bokstavligen i sjunde himlen för materiella ting! Kom hem med en hel del småsaker, temat på shoppingen blev utan tvekan mustascher! Bra så.
Sen på tisdag hade vi studiebesök på brottspåföljsmyndigheten, skittråkigt. Enda som var positivt var nog kaffe och smörgåsarna vi fick! Nåja, sista anhalten var Vanda, där vi besökte Vanda fängelse. Och wow vilken upplevelse! Fängelset såg precis ut som man ser på tv, med mur och stängsel och hela faderullan. Vi fick även träffa en del fångar och prata med dem. Verkligen intressant! Sen var det bara att packa bilen full och åka hem till pampas igen. Trött och slut i hela kroppen blev det sängen med detsamma!

I onsdags var jag och Lina på en föreläsning om en man som var föredetta alkoholist, och jag måste säga att jag satt med gåshud nästan hela föreläsningen! Fruktansvärt intressant och ärligt berättat.

Sen igår hade vi sista gången kriminologi, och då hade vi en gästföreläsare, en föredetta missbrukare som sitter inne på Vasa fängelse. Även det var intressant, och man blev verkligen inspirerad!

Summa sumarum av denna vecka: Jag har fått superbra bekräftelse på att jag valt rätt inriktning! Skönt!

Idag har jag haft en lektion och sen gjorde jag en painfull uppgift i forskningsmetodik - äntligen klar! NU ska jag för första gången denna vecka bara chilla, dricka glögg, julpynta och njuta av att vara ensam!

.... Ja sen får jag ju inte glömma att berätta att ma bff Malin ställer ut sina coola konstverk här i Vasa imorgon, så då ska jag definitivt dit och titta! Men nu ska jag CHILLA BOTTNI.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hihi :) snart komber no bild upp å ;)

      Radera
  2. Jaa, va vare du läst till rittit? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man läser kriminologi såå vejt ja int rittit va man var! ;p

      Radera
    2. Deas ja läser ti socionom men har tå vald inriktning kriminologi å missbruk :)

      Radera